Nejčastější chyby při tvorbě letáků
Nejčastější chyby při tvorbě letáků
Vytváříte letáky? V našem článku se dočtete, jaké jsou nejčastější chyby při jejich tvorbě a při přípravě tiskových dat.
Leták má příliš malý font
Může se stát, že při tvorbě letáku použijete příliš malý font, např. 5 b, a nezjistíte to, jelikož si leták sami pro sebe nevytisknete. Při pouhé kontrole v počítači tento nedostatek neodhalíte a velikost písma vám může připadat v pořádku. Na vytisknutém letáku však bude píšmo příliš malé a nesplní tak svůj účel.
Špatné rozvržení textu na letáku
Dejte pozor, abyste na malé ploše nepoužili příliš mnoho textu, bez toho, aniž byste část zvýraznili. Nepěkně bude vypadat také, pokud textu naopak vytučníte mnoho. V obou případech pak bude text na letáku nepřehledný a neupoutá. Platí zde zásada, stručně, jasně a výstižně. Víte jaké jsou další doporučení při tvorbě letáku po obsahové stránce? Dočtete se zde.
Pozor na zvolený formát a okraje
Při tvorbě letáku či jiné grafiky si nastavte velikost souboru na velikost požadované tiskoviny + spadávky. Spadávky jsou okraje o šířce 3 mm, které musí být umístěny kolem samotného návrhu, určeného k tisku. Letáky se totiž v tiskárně nejprve tisknou na velké archy papíru a poté rozřezávají. Vždy se tiskne na větší formát a následně se ořežou přebytečné okraje. Do návrhu vašeho letáku nezapomeňte pro větší srozumitelnost umístit ořezové značky. Tiskaři pak bude jasné, co má oříznout, a jak má výsledek vypadat.
Leták má barvy v RGB namísto v CMYK
RGB neboli červená-zelená-modrá (red, green, blue) je barevný model používaný v monitorech a projektorech. Tento způsob míchání barev nepotřebuje vnější světlo a oproti barevné škále CMYK má větší rozsah barev. U barevného model CMYK, tedy azurové, purpurové, žluté a černé (cyan, magenta, yellow a key) se naopak barvy odrážejí od povrchu. Tento způsob se používá u tiskáren, které vytvářejí barvy mícháním pigmentů. Předtím, než pošlete grafický návrh letáku do tiskárny, je tedy nutné ho převést z RGB do barevného prostoru (režimu) CMYK. Poté, co převedete návrh letáku do prostoru CMYK, ho také uvidíte ve finálních barvách. RGB prostor má totiž větší rozsah barev než CMYK, ty však nelze v tiskárně vytisknout.
Text není převedený do křivek
Než leták odešlete do tisku, nezapomeňte převést všechny texty do křivek neboli vektorů. Vyhnete se tak situaci, že tiskárna nebude mít font, který jste použili a text bude nečitelný, nebo se místo diakritiky objeví nesmyslné znaky. Jak poznáte, že je text převedený do křivek? Nelze ho označit a ani do něj dopisovat.
Není černá jako černá
Při použití černé barvy v textu či grafice nezapomeňte zvolit 100% černou, jinak totiž hrozí, že výsledná vytištěná barva nebude sytě černá, přičemž pouhým okem na monitoru tento nedostatek neodhalíte.
U světlých barev se někdy stává, že ponecháte zapnutý atribut „přetisk výplně“ a barva pak při tisku zmizí , například u bílého písma na tmavém podkladu se přetiskne bílý text.
Obrázky nejsou v potřebném rozlišení
Používáte-li v letáku obrázek nebo fotografii, dbejte na to, aby jejich rozlišení bylo alespoň 300 dpi. V opačném případě se můžete s pěkným a ostrým obrázkem rozloučit a radost z letáku vám pokazí rozostřené či rozpixlované (čtverečkované) obrázky.
Leták není ve formátu pdf
Před finálním odesláním do tiskárny leták převeďte do formátu pdf. Zajistíte tím, že se soubor zobrazí na všech zařízeních stejně, ať už jste ho vytvořili v jakémkoli grafickém programu, a zároveň se převedením do pdf formátu zmenší jeho objem.
Potřebujete vytvořit grafický návrh letáku nebo poradit s přípravou pro tisk? Obraťte se na nás.
Shrnutí
• Nezapomeňte při tvorbě návrhu na spadávky
• Vždy používejte barvy v CMYKu
• Používejte obrázky v kvalitním rozlišení
• Výsledný design zasílejte ve formátu PDF